Foto: Manne Scheef

Aarhus Kommune står overfor trafikale udfordringer allerede i 2035. Socialdemokraterne i Aarhus Kommune mener, at en udvidelse af Letbanen er den bedste løsning. Men vælger man derimod en BRT-bus-løsning, kan man få meget mere kollektiv transport for pengene.

Af Manne Scheef

Letbanens etape 1 har kostet over dobbelt så meget, som man regnede med, og den har kun halvdelen af det forventede antal passagerer. Nu er byrådet i Aarhus Kommune i gang med at planlægge Letbanens etape 2. For byrådsmedlem Ango Winther (S) er der ingen tvivl om, at Letbanens etape 2 bliver en realitet, og det er der, ifølge ham, en ret god grund til:
”Det er fordi, Letbanen er det bedste trafiksystem, der findes.”

Der findes dog en langt billigere løsning ifølge lektor og trafikforsker på Aalborg Universitet Niels Agerholm. Han foreslår BRT-busser, der kan tænkes som en letbane på hjul. Det er store el-busser, der har deres egen busbane, som andre normale billister ikke har adgang til. På den måde forstyrres BRT-busserne ikke af den almene trafik:
”Letbane-løsningen er to en halv til tre gange så dyr som BRT-bus-løsningen. Vælger man letbanen, betyder det, at man skal lukke andre busruter. Det betyder, at man får færre mennesker i den kollektive trafik,” siger Niels Agerholm.

Et af argumenterne for udvidelse af Letbanen fremfor BRT-busser er, at passagererne ikke skal skifte mellem transport. Det ser Niels Agerholm dog ingen rimelighed i at sige:
”Jeg kan ikke se, hvorfor folk skulle skifte mere, fordi det er en bus fremfor en letbane. I stedet for at skifte mellem to letbaner, så skal man skifte mellem en letbane og en bus. Jeg har svært ved at se, at der er en væsentlig forskel.”

En af fortalerne for BRT-løsningen er rådmand i Aarhus Kommune Bünyamin Simsek (V). Han siger,

”Med det beslutningsgrundlag vi havde, da vi indførte Letbanen, var det den rigtige løsning. Men med den viden, jeg har i dag, ville jeg vælge BRT-busser i stedet for Letbanens etape 1.”

Ifølge Bünyamin Simsek (V) kan man med BRT-busser få kollektiv transport til Sabro og Harlev for de samme penge, som man med letbane kan få kollektiv transport til Brabrand. Der er dog ifølge Ango Winther (S) et umiddelbart flertal i byrådet for at indføre mere letbane i stedet for BRT-busser.